AT SK CZ DE PL

Ako vybrať snehové reťaze - reálny test jedotlivých modelov

Pridané: 13.01.2019 19:35:18 Počet zobrazení: 1042

13 Január 2019

Snehové reťaze, textilné snehové reťaze, Pewag, test snehových reťazí, Autosock

Ako vybrať snehové reťaze - reálny test jedotlivých modelov

Pomerne často sa stretávame v zimnej sezóne na našej predajni s otázkou ako správne vybrať snehové reťaze. V súčasnosti je výber v aj segmente „klasickej oceľovej" snehovej reťaze mimoriadne široký a technológia „zdolávania" zasneženej cesty už nie je len o oceľových reťaziach, ale využívajú sa aj iné materiály a technológie.

V prvom kole spomeniem textilné snehové reťaze, ktoré k nám prišli severských krajín. Tam sa na zimnú úpravu nepoužíva klasický posyp štrkom prípadne soľou. Zasnežené cesty sa len pluhujú, prípadne frézujú a na ceste často ostáva udupaná vrstva snehu. (samozrejme nie hlavné ťahy). Táto metóda obúvania kolies do „ponožiek" sa stáva pomerne jednoduchou a efektívnou. Koniec koncov vyskúšali sme si to naozaj na silne zasneženom povrchu, na ceste upravenej pluhom, ale aj na ceste, kde sa nám striedal mokrý betón a ľad.

autosock

V segmente klasických oceľových snehových reťazí je tiež značne široká škála nielen z hľadiska technického prevedenia, ale aj značného finančného rozdielu. Najdôležitejší parameter, ktorý tvorí cenový rozdiel je spôsob nasádzania.
Rôzne rýchloupínacie systémy sú násobne drahšie ako klasika. Najprv teda klasika. Klasická oceľová reťaz za sa montuje na koleso pomerne zložito. Najprv je potrebné prevliecť poza koleso zadný oblúk a spojiť ho tak, aby za kolesom tvoril jeden celok. Potom je potrebné rovnomerne rozložiť reťaze po behúni kolesa a následne ho vystrediť a napružiť pomocou kladkového mechanizmu.

oceľ


Rýchloupínacia reťaz by mala byť z hľadiska efektívnosti záberu kolesa rovnaká, výrazný rozdiel by mal byť v čase inštalácie a v menšej fyzickej náročnosti. (na obrázku vnútorná časť kolesa s vyobrazením bezpojového pružného systému reťaze Pewag SXP)

pewag

Pri výbere oceľovej snehovej reťaze je dôležitý parameter či je to reťaz pre osobné vozidlá, SUV, alebo dodávkové. Tu je hlavne rozdiel v hrúbke reťaze to je od 7mm po 20mm.

Poslednou kategóriou sú tzv. špeciálne snehové reťaze. V našom teste sme vyskúšali polyuretánové s hrotmi. Zaujalo nás to, že pri niektorých vozidlách výrobca neodporúča používať klasické snehové reťaze pre malý priestor v podblatníku, prípadne pre riziko kontaktu pri vytočení tzv. Maximálnych rajdov, kedy by sa klasická reťaz mohla roztrhnúť pri kontakte s ramenom nápravy. Tieto patria tiež do kategórie rýchloupínaích. 

modula case

 

Test 1.

Textilné snehové reťaze - ponožky Autosock


S autom som sa „brodil" v 20 cm snehu. Až kým auto nestratilo kinetickú silu a predné kolesa stratili ťah a začali prehrabávať. Definitívne som ostal visieť. V tomto prípade už nemá zmysel trápiť auto. Začneme tím, že odstránime sneh pred prednými kolesami tak cca. 1 meter a samozrejme aj po stranách, aby sme vytvorili dosť miesta na inštaláciu.
Na Textilných reťaziach ma v prvom rade upútala údajne ľahká fyzicky nenáročná montáž. Je potrebné, ale dodať veľmi dôležitý fakt. Realita inštalácie aj týchto „ponožiek" je trošku iná ako na inštruktážnom videu výrobcu na Youtube. Po pretočení kolesa sme nevedeli vystrediť presne reťaz, a teda bolo potrebné pre finálne umiestnenie urobiť ešte pár posunutí vozidla, a teda finálne umiestnenie si vyžadovalo tak 2-3 korekcie a pretočenia kolesa. Ak to človek inštaluje sám, tak sa montáž trošku komplikuje, pretože aj pri citlivej práci so spojkou sa mi stalo, že diferenciál presunul viac sily na dané koleso, a to sa pretočilo viac ako som čakal. Mali sme k dispozícií aj automat, tam to bolo ešte zložitejšie.

autosock

Napriek tomu, že tieto „reťaze" nie sú vôbec stavané na brodenie sa snehom, fungovalo to naozaj efektívne. Nielen že som sa opäť začal s autom hýbať, skúšal som šťastie a trápil som ho ďalej panenským snehom a brodilo to celkom dobre.
Výsledkom je naozaj neočakávaná efektivita, možno aj preto, že som predtým bol trošku skeptický voči tomuto „ponožkovému riešeniu".

Jedine čo by som rád zdôraznil, je fakt, že keď som išiel hore kopcom, kde sa striedal povrch mokrý betón a ľad, tak keď prechádzalo hrabajúce koleso z ľadu na betón, začalo to uberať z vlákien a teda pochopiteľne sa tým výrazne znižuje životnosť.

autosock 

Demontáž, naozaj mimoriadne ľahká, proste som to len dal dole, urobil polobrátku vzad a hodil ponožky do kufra.

Test 2.

Klasické oceľové rýchloupínacie snehové reťaze.

Pri teste sme použili rýchloupnície Pewag SXP, aby sme si aj mi uľahčili inštaláciu. Najprv to vyzeralo hrozivo, ale išlo to pomerne ľahko. Opäť sa potvrdilo, že inštruktážne video výrobcu je ľahko nadsadené. Finálnu korekciu sme robili tiež 2-3 krát. Neskôr sa to ukázalo ako zbytočné, pretože akonáhle sme urobili cca. 10 obrátok kolesom, reťaz sa vystredila sama. Pri týchto reťaziach sme si chceli vyskúšať len inštaláciu, o efektivite na snehu sme pochybnosť nemali.

Test 3.

Špeciálne polyuretánové reťaze Modula Case  s hrotmi.

Tieto reťaze pochádzajú z Francúzko-Talianskej kuchyne. Trošku sme sa museli vžiť do tejto technickej inovácie. Ale po chvíľke (opať inštruktážne video youtube) sme do dostali do rúk. Inštalácia bola naozaj rýchla a fyzicky nenáročná. Jediné čo nam nefungovalo 100%, bolo samonavlečenie na celé koleso. Museli sme urobiť 2-3 korekcie, aby to bolo na kolese rovnomerne. Pri demontáži sme, ale zistili, že práve preto je na prítlačnom tanieri nastavovacia skrutka, prostredníctvom ktorej sa nastavuje sila tlaku ramien.
Hlavné, ale je to , že aj táto „reťaz" fungovala efektívne, aj po opätovnom zastavení v kopci na čistom ľade sa auto rozbehlo, bez reťaze by sme určite nedosiahli.

 

Na záver by som rád zhrnul to čo sme zistili. Prekvapivo, všetky metódy fungovali ako spomínali výrobcovia. Stále ostáva to, že tzv. papuče sú výborná núdzovka, oceľové sú mimoriadne efektívne a špeciálne sú pre niektoré vozidlá, ktoré nemajú možnosť inštalovať klasickú reťaz.

Pre všetky, ale platia mimoriadne dôležité pravidlá.


1. Reťaz nasadzujeme pred prekážkou, kopcom – nie už vy situácií, kedy auto stratilo ťah. Reťaze si musia sadnúť a vystrediť sa.
2. Najdôležitejšie pravidlo je, že s reťazou nevytáčame do maximálnych rajdových uhlov.
3. S reťazami nikdy nehrabeme „čo to dá", odstredivá sila ich uvoľňuje a môžete ich zvliecť prípadne strhnúť a namotať na náboj. V tomto prípade radšej zastať, zísť trošku späť a skúsiť to kinetikou vozidla.
4. Odporúčame si prípadne na neostro vyskúšať na parkovisku reťaz namontovať aspoň na jedno koleso. V extrémnom počasí, keď je podblatník plný snehu a ľadu, vonku je zima nebodaj tma, Vám na nálade nepridá, ak nemáte osvojený princíp nasádzania reťaze.
5. Určite odporúčame rukavice s dlhým rukávom. Toto nie je marketingový ťah ako predávať k reťaziam aj rukavice, ale pri inštalácií sú na nezaplatenie. 

 

 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre

Prihlásenie